Klik op de afbeelding om te vergroten
Geen enkele werkgever of werknemer zal zeggen: ‘dit is wat we met ons allen willen creëren’
Wat wij merken in onze praktijk is dat het vaak nog niet zo eenvoudig is om dit soort patronen en structuren te doorbreken. Het vraagt om aanpak van zowel de harde als de zachte kant. De harde kant gaat vooral over de structuur. Bijvoorbeeld, hoe hebben we de organisatie ingericht? Hebben we die ‘harkjes’ wel nodig? Ligt bij ons de nadruk op het organiseren van de functies van mensen of organiseren we het werk dat we doen? Zijn de rollen een afspiegeling van het gezamenlijke doel? Hoe verloopt besluitvorming?
De ‘zachte’ kant is het kloppende hart van elke organisatie. Het zijn de mensen die elke organisatie groot maken. Maken we wel voldoende gebruik van de verschillende talenten van een ieder? Hoe kunnen we het collectief nog beter laten samenwerken? Hoeveel speelruimte ervaren mensen? Hoe moedigen we elkaar aan, wat voor leiderschap willen we met elkaar? Voeren we met elkaar het echte gesprek? Je wilt de ‘harde’ en de ‘zachte’ kant van de organisatie als een ritssluiting op elkaar laten aansluiten.
De auteur van de fabel is onbekend. Ongetwijfeld heeft hij of zij zich laten inspireren door de beroemde fabel van de krekel en de mier van Jean de la Fontaine uit de 17e eeuw. In deze fabel is de mier een echte doener terwijl de krekel mooi kon zingen. \Werkplezier ontstaat als een ieder doet waar hij goed in is. Dat is voor ons de basis, ‘werken leuk maken’. Hulp nodig? Neem gerust eens contact met ons op.