Hoe vaker het woord ‘moeten’, hoe meer stress 

Loslaten en ont-moeten 

Als we iets geleerd hebben het afgelopen jaar is dat het nut van ‘de controle hebben’ en ‘vasthouden’ maar een zeer beperkte houdbaarheidsdatum heeft. De wereld verandert waar je bij staat. Zo gingen we weer naar kantoor en zo zit je alweer met je kleine kinderen op schoot thuis te werken. Zo plan je een vakantie en even later kun je de sneeuwkettingen voor de wintersport weer opbergen. Puberkinderen vervelen zich stierlijk: geen baantje, geen feestjes, geen vuurwerk, alles dicht. Vasthouden aan gewoonten helpt niet, sterker nog frustreert alleen.  Daartegenover staat dat deze tijd alle gelegenheid biedt om te oefenen in loslaten. 

Moetisme   

Er zijn veel volksziekten. Als we er vanuit onze praktijk één aan zouden mogen toevoegen dan is het de ziekte van het Moetisme. Hoe vaker het woord ‘moeten’ wordt gebruikt, hoe meer stress. Let maar eens op: hoe vaak hoor jij jezelf het woord ‘moeten’ gebruiken? Of iemand in je omgeving? Grondoorzaken zijn vaak te vinden in een (te) groot verantwoordelijkheidsgevoel, een hoge lat en moeite hebben met nee-zeggen. Echter, moeten is een keuze. Niemand dwingt jou. Stel jezelf eens wat vaker de vraag: Wat zou er gebeuren als ik het niet doe? Dikwijls blijkt dan dat er geen doden vallen en de organisatie niet failliet gaat als je dingen van je todo lijst schrapt. Voor wat er dan over blijft op je lijst zijn andere werkwoorden mogelijk. Mogen, willen of houden van bijvoorbeeld. Als moeten wegvalt ontstaat er ruimte. Kijk ook eens wat er verandert in het contact met anderen; mogelijk leidt ont-moeten tot nog meer ontmoeten! 

Laten en loslaten 

Er is een verschil tussen laten en loslaten. Sommige dingen kun je maar beter laten.  Je kunt je opwinden over het pakket dat niet op tijd wordt geleverd. Waarschijnlijk heb je er geen invloed op, het is druk bij de bezorgers. Wind je je op, dan heb je iets los te laten. Haal je je schouders op omdat je er toch niks aan kunt doen, dan laat je het. Er is een wezenlijk verschil tussen de eerste en de tweede. Hoe meer je kunt laten, hoe rustiger je geest en hoe meer energie je behoudt. Laten is ook uit het oordeel blijven. Ons lijf kent het verschil heel goed!
Vasthouden, controle houden en moetisme vinden we als spanning terug in ons lijf. Reden om de komende weken te werken aan loslaten. Probeer deze maar eens 

  1. Span al je spieren van top tot teen aan.  
  2. Hou dat 6 seconden vast.  
  3. Laat dan volledig los. Fluister je lijf toe dat het alles mag loslaten en glimlach.  
  4. Merk op wat er met je ademhaling gebeurt.. 

De beste wensen voor 2021!

We hebben een mooi gedicht gevonden van Brigit Rozestraten over moeten en ont-moeten, voor de liefhebber.