Never waste a good crisis

Hebben we een crisis nodig om succesvol te worden?

Een crisis forceert ons om opnieuw naar de nieuwe realiteit te kijken. Door noodzaak worden we ‘aangezet’ om ons probleem op te lossen. We worden vervolgens succesvol omdat we doen wat nodig is en waar behoefte aan is. Stel dat we succes niet voor lief nemen en elke dag opnieuw openstaan voor de veranderingen die zich blijven aandienen. Zodat we ons elke dag kunnen aanpassen als dat nodig is. Dat we altijd noodzaak voelen om wendbaar te zijn. Succesvolle mensen kunnen dat, crisis of geen crisis.

De uitspraak ‘never waste a good crisis’ voert terug naar de filosoof Machiavelli. Churchill gebruikte de uitspraak bij de oprichting van de Verenigde Naties net na de Tweede Wereldoorlog.

Deze uitspraak is er niet voor niets want een crisis maakt ons creatief en biedt ons nieuwe mogelijkheden om succesvol te zijn. Bijvoorbeeld in de coronacrisis zijn de vele horecaondernemers die niet bij de pakken neer zijn gaan zitten een mooi voorbeeld. Ze zijn op zoek gegaan naar nieuwe kansen en mogelijkheden, zoals de ‘Coffee to go’ en de ‘stampot-drive-through’.

Succes

“Success is a lousy teacher. It seduces smart people into thinking they can’t lose.” Microsoft plaatste eens een foto van de voorkant van Forbes Magazine uit 2007 met deze quote van Bill Gates. Volgens Gates is de grootste vijand van succes onder andere arrogantie en gebrek aan bereidheid om te leren. Nokia werd ooit gezien als grote winnaar in de mobiele telefonie. We weten allemaal hoe dat afliep. Kodak is ook zo’n voorbeeld. Zij hielden vast aan hun ‘cashcow’ het fotorolletje, deden grote investeringen in nieuwe fabrieken terwijl de eerste digitale camera’s al op de markt kwamen.

Reflectie

Hoe gaat jouw eigen organisatie om met crisis? Worden de mogelijke scenario’s voldoende onder ogen gezien? Welke gebreken zijn zichtbaar geworden en durven we diep in te grijpen? De kern is dat een crisis een mooie tijd is om je dromen en ambities te herijken. Kansen en mogelijkheden te zien en het experiment aan te gaan.

Een oefening die je daarbij kan helpen is:

Waar plaats je jouw organisatie of team op de lijn tussen crisis en succes en beantwoord voor jezelf de volgende vragen:

  1. Waar plaats ik mijn organisatie tussen crisis en succes en wat maakt dat ik hem op deze plek zet?
  2. Wat zijn mogelijke scenario’s waar we mee te maken kunnen krijgen?
  3. Wat vragen die scenario’s van de organisatie en van mij persoonlijk?
  4. Welke actie ga ik vandaag in gang zetten?